Je innerlijke kind kan je alleen helen in een Japans klooster
Een geestdriftige jongeman ging van school af en verliet zijn ouders om de wijde wereld in te trekken en verlichting te bereiken bij een wijze leraar die achter de bergen woonde.
Hij pakte zijn spullen in en begon aan een verre reis, tot hij in de uitlopers van het gebergte in een storm terechtkwam. Uit een hutje in de verte zag hij rook omhoog kringelen, en de jongeman ging eropaf. Bij het hutje zag hij een vrome kluizenaar in een boom zitten.
‘Wat zoek je?’ Vroeg de kluizenaar.
‘Ik wil de geest van Boeddha leren begrijpen’ antwoordde de jongen.
‘Waarom zou je dan je tijd verdoen bij een beroemde leraar, terwijl ik je in contact kan brengen met een echte boeddha - een echt verlichte persoon?’ Vroeg de kluizenaar.
‘Zou u dat willen doen?’
‘Ik zal je vertellen wat je moet doen. Morgenvroeg ga je terug, en je volgt precies de weg terug waarlangs je gekomen bent. Als je onderweg iemand tegenkomt met een deken over zijn schouders, die een lamp draagt en zijn schoenen andersom aanheeft, dan weet de dat dit de boeddha is die je zoekt. En dan kun je de wijsheid die je zoekt opdoen bij deze verlichte persoon.’
Nog voordat de zon opkwam, begon de jongen aan de terugreis. Waar hij op de heenreis halt had gehouden, hield hij ook nu weer halt. Hij gekke alle mensen die hij onderweg tegenkwam, keek goed naar hun voeten en naar wat ze aanhouden. Geen Boeddha.
Hij reisde twee volle dagen en een nacht, zodat hij midden in de nacht onder de volle maan weer aan kwam bij zijn eigen huis en op de deur klopte.
‘Laat me binnen,’ riep hij, ‘ik bent het.’
‘O, lieverd, ik ben toch zo blij dat je er weer bent, zei een stem aan de andere kant van de deur.
Je kunt je voorstellen hoe verbaasd de jongen was toen hij zijn moeder zag met een lamp in haar hand en een deken over nachtjapon. In de haast had ze haar schoenen andersom aangedaan.
Als in een achteruitspoelende film vond deze geestdriftige jongeman inderdaad zijn ‘boeddha’. Zonder naar een japans klooster te hoeven reizen, vinden we onze eigen ‘boeddha’s’ vaak dichter bij huis dan we denken.
Uit het boek: ‘Zen-fabels voor een moderne tijd’ door Richard McLean