"De kunst van effectief communiceren: hoe luisteren net zo belangrijk is als praten"
Heb je gehoord over het onderzoek van American Airlines?
Maar liefst 80% van de mensen klaagden over hun klantenservice.
American Airlines zocht naar een nieuwe ingenieuze manier om het probleem op te lossen..
Het bedrijf creëerde een advertentie voor functies in de klantenservice.
De standaard manier zoals het toesturen van je cv met foto werd overboord gegooid. Om te solliciteren, werden de geïnteresseerden gevraagd een evenement bij te wonen waarbij iedereen op het podium een verhaal van minimum 5 minuten zou vertellen.
Er waren ongeveer 500 aanwezigen in die zaal.
De sollicitanten dachten echt dat ze beoordeeld zouden worden op hun spreekvaardigheden of op hun presentatievaardigheden, maar dat was niet het geval.
In de zaal werden de toeschouwers geobserveerd. Wie vertrok na 5 of 30 minuten of na 3 uur? Wat ze wilden weten was, wanneer zouden de toeschouwers afhaken? Als jij daar in die zaal zou zitten… wanneer zou jij dan afhaken?
Wie tot op het einde bleef, werd beoordeeld als een goede luisteraar. Zij werden uiteindelijk geselecteerd voor een functie in de klantendienst.
Het aantal klachten daalde van 80% naar slechts 5%!
De vraag die ik je nu stel is: Hoe snel haak je af?
Communicatie start met luisteren en niet met praten!
Als je in een dienstverlenende business zit, zoals bijvoorbeeld coaches, consultants en verkopers en je haakt snel af, geeft dit storingen in de communicatie. Dit thema speelt ook bij koppels of in ouder-kind relaties.
Hoe laat je de klant - of in het geval van een coaching: de cliënt - zich gehoord voelen? Inderdaad, door te luisteren. Maar hoe luister je op een
juiste manier?
Luisteren is dus iets anders dan horen.
Je kunt mijn stem en mijn woorden horen maar daarom heb je nog niet geluisterd. Waar het om gaat: heb je me tot in de details begrepen?
In de communicatietrainingen en de coachings bij Lazuli Training gaan we nog een stap verder.
Kan je
- luisteren zonder je eigen verhaal daar in te mengen?
- actief luisteren?
- de woorden onthouden?
- empatisch en vanuit je hart luisteren?
- de structuur van de boodschap horen?
- de boodschap van het onderbewustzijn horen en vertalen?
Bij Lazuli wordt dus veel aandacht geschonken aan het luisteren op een onvoorwaardelijke, niet-oordelende manier, vanuit je hart.
Vanuit je hart communiceren
Dit betekent helemaal niet dat je altijd met een zachte stem praat. Het gaat er om dat je assertief, krachtig en vooral vanuit verbinding kan luisteren, communiceren en coachen. Je stem kan dus zacht en stil zijn maar ook krachtig en luid.
That’s the Lazuli Way!
Ja, maar…
Misschien denk je nu: ik kan heel goed communiceren.
Maar kan je even goed of zelfs beter de ander ‘in de diepte begrijpen’ ?
Kan je oordeelloos communiceren?
Ja?
En dat bij stress?
Ook bij een trigger die je emotioneel raakt?
Wat als je, net zoals American Airlines, de kwaliteit van je communicatie laat stijgen naar meer dan 80% door effectiever te leren luisteren?
Wie goed kan luisteren, maakt een betere verbinding met de ander.
Wie ook nog eens in moeilijke situaties, verbindend kan communiceren, krijgt uiteindelijk de wind mee en kan hoger vliegen… in bewustzijn.
Zullen we al eens kennismaken?
Raakt wat je hier leest je, dan kunnen we elkaar live ontmoeten op één van de Lazuli openlesdagen, introductiedagen of online via mijn masterclasses.
https://lazulitraining.be/lazuli-agenda/
Liever elkaar zien? https://lazuli-clarity-call.youcanbook.me/