Een moeilijke boodschap overbrengen is niet altijd gemakkelijk. Het probleem ligt hem in de manier waarop je de boodschap overbrengt maar ook in hoe je omgaat met je eigen emoties en die van iemand anders.
Wanneer je vanuit een verkeerde emotionele start, zal de boodschap nooit zo overkomen zoals je die bedoeld had. Want vaak gaat het om feiten die voor de ander partij mogelijks vervelend of ongemakkelijk zijn. En dat is geen leuke taak om te volbrengen. Vaak stellen leerkrachten dit uit of voelen ze zich er ongemakkelijk bij.
In deze cursus krijg je handvaten om je boodschap op een verbindende manier over te brengen. Leer beter waarnemen en vragen stellen. Laat je woorden en je lichaamstaal helder zijn maar ook positief.
Als je vanuit het juiste perspectief moeilijke gesprekken voerd, komt de boodschap positief over en zal uiteindelijk ook een moeilijke boodschap besproken kunnen worden.
Wat wordt geleerd?
- Hoe start ik een moeilijk gesprek?
- Waar is mijn aandacht?
- Hoe kan ik mijn aandacht verleggen?
- Hoe houd ik vast aan het belang van het kind?
- Hoe ga ik om me de reactie van ouders?
- De hersenen onder invloed van stress?
- Non-verbale signalen herkennen?
- Een mogelijk vervolggesprek plannen?
Dit alles met als doel de zekerheid te vergroten bij het voeren van ongemakkelijke gesprekken. Wat je hier leert kan je ook toepassen in gesprekken met collega-leerkrachten.